Wydział Zdrowia, Oświaty, Kultury Sportu i Spraw Społecznych
Wydział Zdrowia, Oświaty, Kultury Sportu i Spraw Społecznych
ul. ks. Jerzego Popiełuszki 14
09-100 Płońsk
Naczelnik Wydziału: Paweł Dychto
pok. 328, tel 23/662-11-45 w. 202
pok. 326 i 327, tel. w. 203 i 204
Do zakresu działania Wydziału Zdrowia, Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych, należy realizacja obowiązujących w tym zakresie przepisów, a w szczególności zadania z zakresu:
A. Opieka zdrowotna:
1) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem lub likwidacją, a także rozszerzaniem lub ograniczaniem działalności podległego podmiotu leczniczego,
2) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem ustawowego nadzoru nad działalnością podległego podmiotu leczniczego w zakresie realizacji zadań określonych w statucie i regulaminie organizacyjnym, dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, prawidłowości gospodarowania mieniem i gospodarki finansowej,
3) współpraca z Radą Społeczną SP ZZOZ w Płońsku w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w pkt 2,
4) współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie realizacji zadań i zabezpieczenia zdrowotnego powiatu,
5) współpraca z samorządami zawodów medycznych,
6) współpraca z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia,
7) inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej na terenie powiatu,
8) opracowywanie i realizacja programów polityki zdrowotnej przy współpracy z właściwymi jednostkami i organizacjami oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,
9) koordynowanie działań na rzecz realizacji Narodowego Programu Zdrowia oraz sporządzania sprawozdań z jego realizacji,
10) opracowywanie i przekazywanie informacji o realizowanych na terenie powiatu zadaniach z zakresu zdrowia publicznego oraz zadaniach z zakresu zdrowia publicznego planowanych do realizacji właściwym organom i jednostkom,
11) współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w zakresie realizacji zadań należących do właściwości powiatu,
12) aktualizowanie danych i współpraca przy realizacji wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne w zakresie dotyczącym powiatu,
13) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,
14) podejmowanie działań związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym m.in.:
- organizowanie podmiotów leczniczych udzielających świadczeń w zakresie leczenia odwykowego,
- organizowanie i prowadzenie izb wytrzeźwień,
15) wykonywanie innych zadań z tego zakresu działania Wydziału wynikających z właściwych ustaw i przepisów szczególnych.
B. Oświata:
I. Wykonywanie zadań wynikających z ustaw:prawo oświatowe, przepisy wprowadzające prawo oświatowe, o finansowaniu zadań oświatowych i innych przepisów szczególnych, w tym głównie:
1) zakładanie, prowadzenie oraz likwidowanie szkół specjalnych, szkół ponadpodstawowych - w tym z oddziałami integracyjnymi, oddziałami przygotowania wojskowego, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz szkolnych schronisk młodzieżowych, placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego, poradni psychologiczno – pedagogicznych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych i placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
2) sprawowanie nadzoru nad działalnością podległych szkół i placówek w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów,
3) łączenie szkół w zespoły, rozwiązywanie zespołów szkół, włączanie szkół do zespołu szkół, wyłączanie szkół z zespołów szkół,
4) ustalanie planu sieci publicznychszkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu,
5) wydawanie zezwoleń na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną,
6) współdziałanie z dyrektorami szkół i placówek w zakresie zapewnienia właściwego ich funkcjonowania, w tym w szczególności:
- warunkówdziałania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- warunków umożliwiających stosowanie specjalnejorganizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,
- wyposażenia szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
7) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych mających siedzibę na terenie powiatu płońskiego,
8) powierzanie stanowiska dyrektora szkoły lub placówki i odwoływanie z tego stanowiska,
9) określenietrybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, dla których Powiat Płoński jest organem rejestrującym oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania tych dotacji,
10) prowadzenie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przekazanych z budżetu powiatu szkołom i placówkom niepublicznym oraz szkołom publicznym prowadzonym przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Powiat Płoński,
11) zatwierdzanie organizacji pracy szkół i placówek na każdy rok szkolny,
12) zapewnienie, na wniosek rodzica, odpowiedniej formy kształcenia dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
13) kierowanie nieletnich wobec których sąd zastosował środek wychowawczy domłodzieżowych ośrodków wychowawczych,
14) uzgadnianie z organem nadzoru pedagogicznego programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania w szkole lub placówce przez organ nadzoru pedagogicznego,
15) prowadzenie bazy danych w trybie ustawy o systemie informacji oświatowej,
16) zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat płoński,
17) opracowywanie i realizacja lokalnych programów:
- wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży,
- wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży;
18) naliczanie wstępnej i ostatecznej kwoty subwencji oświatowej dla poszczególnych szkół i placówek,
19) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem i rozliczaniem dotacji dla szkół publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Powiat Płoński oraz dla szkół i placówek niepublicznych mających siedzibę na terenie Powiatu Płońskiego, w tym:
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków o udzielenie dotacji oraz informacji o planowanej liczbie uczniów,
- określanie kwot dotacji dla uprawnionych szkół, aktualizacja kwot dotacji w ciągu roku budżetowego i oraz ich comiesięczne rozliczanie,
- rozliczanie roczne przyznanej szkołom dotacji oraz przedstawianie rocznego sprawozdania z wykorzystania tych dotacji Zarządowi Powiatu celem zatwierdzenia.
II. Wykonywanie zadań oświatowych wynikających z Karty Nauczyciela, w tym głównie:
1) ustalanie w drodze regulaminu:
- wysokości stawek dodatków do wynagrodzeń nauczycieli: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, w tym z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy, oraz za warunki pracy,
- szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
- wysokości i warunków wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy.
2) Określanie:
- zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- zasad udzielania i rozmiaru zniżek obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dyrektorowi, wicedyrektorowi oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole,
- tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć:
a) nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej,
b) nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin,
c) nauczycieli przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 25 godzin,
d) nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 20 godzin.
3) określanie przypadków w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć oraz warunki i tryb jego obniżenia,
4) określanie kryteriów i trybu przyznawania nagród nauczycielom za osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
5) określanie zasad, wysokości i warunków przyznawania nauczycielom pomocy zdrowotnej,
6) prowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego,
7) udział w dokonywaniu oceny pracy dyrektora szkoły lub placówki przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
8) ustalanie corocznie, w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek, planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
9) ustalanie corocznie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, maksymalnej kwoty dofinansowania do opłat pobieranych przez placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz inne podmioty, których zadania statutowe obejmują doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz form i specjalności kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane,
10) określania zasad wypłacania dodatku wiejskiego,
11) pełnienie roli organu wyższego stopnia w rozumieniu KPA w sprawach awansu zawodowego nauczycieli w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektorów szkół i placówek,
12) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostały naruszone,
13) prowadzenie spraw osobowych dyrektorów podległych szkół i placówek zgodnie z zasadami wynikającymi z obowiązujących przepisów.
III. Wykonywanie zadań zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu Płońskiego w sprawie wspólnej obsługi szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Płoński, w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej obsługiwanych jednostek, zgodnie z przepisami prawa,
2) wprowadzanie danych do programów finansowo-księgowych, prowadzenie ewidencji niezbędnych do dokonywania rozliczeń podatkowych obsługiwanych jednostek organizacyjnych,
3) sporządzanie dekretów, zbiorczych zestawień, okresowych analiz, sprawozdań finansowych, sprawozdań statystycznych, innych dokumentów finansowo-księgowych,
4) udział w opracowywaniu materiałów do projektów budżetu jednostek obsługiwanych,
5) opracowywanie wspólnie z dyrektorami projektów uregulowań wewnętrznych jednostek obsługiwanych dotyczących rachunkowości,
6) opracowywanie wspólnie z dyrektorami zbiorczych planów finansowych jednostek obsługiwanych z uwzględnieniem obowiązującej klasyfikacji budżetowej,
7) opracowywanie zbiorczych planów dochodów i wydatków nimi finansowanych rachunku dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność na podstawie ustawy prawo oświatowe,
8) doradztwo i koordynacja prac nad opracowaniem planów jednostek obsługiwanych w zakresie planu dochodów budżetowych, wydatków budżetowych, rachunku dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność na podstawie ustawy prawo oświatowe, inwestycji oświatowych i zakupów inwestycyjnych,
9) analiza i rozliczanie średnich wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat, zgodnie z Kartą Nauczyciela i przepisami wykonawczymi,
10) pomoc i doradztwo w opracowywaniu przez dyrektorów szkół planów rzeczowo – finansowych na remonty i modernizacje,
11) koordynowanie czynności inwentaryzacyjnych składników majątkowych jednostek obsługiwanych;
12) naliczanie i wypłata wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych w jednostkach obsługiwanych,
13) naliczanie i rozliczanie składek ZUS, podatku dochodowego oraz innych składników wynagrodzeń, prowadzenie dokumentacji oraz sprawozdawczości w tym zakresie,
14) prowadzenie dokumentacji i rozliczeń z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, PFRON i innymi instytucjami,
15) prowadzenie obsługi finansowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych obsługiwanych jednostek,
16) sporządzanie i realizowanie przelewów z rachunków bankowych,
17) przygotowywanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień wspólnych dla jednostek obsługiwanych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz postępowań na wybrane usługi, dostawy i roboty budowlane o wartości poniżej 130 tys. zł zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie regulacjami wewnętrznymi.
C. Sprawy społeczne: – realizowanie zadań wynikających z ustaw i innych przepisów szczególnych, w tym:
1) wydawanie decyzji na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa,
2) realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku Państwa do kościołów w Rzeczpospolitej,
3) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem wniosków o przyznanie odznaczeń państwowych, resortowych i innych we współdziałaniu z właściwymi organami,
4) współdziałanie z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zadań,
5) sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń (z wyłączeniem stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego) i fundacji,
6) prowadzenie ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej i uczniowskich klubów sportowych,
7) sprawowanie nadzoru i kontroli działalności stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych mających siedzibę na terenie powiatu,
8) prowadzenie dokumentacji dotyczącej trybu i formy udzielania pomocy finansowej repatriantom przybywającym do Polski na podstawie wizy repatriacyjnej oraz wydawanie decyzji w sprawach przyznania, ustalenia wysokości bądź odmowy przyznania pomocy na częściowe pokrycie kosztów związanych z remontem lub adaptacją lokalu mieszkalnego poniesionych przez repatrianta w miejscu osiedlenia,
9) realizacja zadań wynikających z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej, w tym: przeprowadzanie konkursów ofert na realizację zadań wynikających z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej dotyczących powierzenia prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego oraz edukacji prawnej.
D. Kultura:
1) wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dóbr kultury,
2) ustanawianie społecznego opiekuna zabytków,
3) przygotowywanie powiatowego programu opieki nad zabytkami oraz sprawozdania z jego realizacji,
4) tworzenie i nadawanie statutów instytucjom kultury,
5) ustanawianie i przekazywanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury,
6) powoływanie rady muzeum, powoływanie i odwoływanie jej członków,
7) tworzenie i nadawanie statutów bibliotekom oraz łączenie, podział i likwidacja bibliotek.
E. Prowadzenie spraw związanych z upowszechnianiem i propagowaniem sportu:
1) sporządzanie informacji i sprawozdań dotyczących realizowanych na terenie powiatu programów sportowych, osiągnięć sportowych dzieci i młodzieży ze szkół powiatu oraz informacji o stanie bazy sportowej,
2) współorganizacja rywalizacji dzieci i młodzieży szkolnej ze szkół powiatu we współpracy ze szkołami i Powiatowym Szkolnym Związkiem Sportowym.
F. Wykonywanie innych zadań należących do właściwości rzeczowej Wydziału wynikających z przepisów:
- ustawy dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa,
- ustawy z dnia 23 października 1998 r. – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
- ustawy z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa.