DRUKUJ
2016-12-02

Wydział Geodezji, Katastru i Gospodarki
Nieruchomościami

Wydział Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami

ul. ks. Jerzego Popiełuszki 14

09-100 Płońsk

 

Naczelnik Wydziału: Jacek Dadan,

pok. 200, tel. 23/662 11 45 w. 221

 

pok. 202, tel. w. 225, pok. 203, tel. w. 224, pok. 204, tel. w. 223  

pok. 207, tel. w. 226, pok. 208, tel. w. 227, pok. 205, tel. w. 222

pok. 113, tel. w. 228, pok. 116, tel. w. 229, pok. 117, tel. w. 230

    

Do zakresu działania Wydziału Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami należy wykonywanie zadań w zakresie administracji geodezyjnej i kartograficznej, gospodarki nieruchomościami, ochrony gruntów i gospodarki gruntami, w tym głównie:

A. Administracja geodezyjna i kartograficzna:

1)      prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:

- prowadzenie dla obszaru powiatu ewidencji gruntów i budynków poprzez tworzenie, gromadzenie i udostępnianie zawartych w niej informacji o gruntach, budynkach i lokalach, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu zwanej „powiatową bazą GESUT” oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, tj. rejestru cen, szczegółowej osnowy geodezyjnej oraz bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000,

- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych (mapa ewidencyjna, mapa zasadnicza) co najmniej w jednej ze skal: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000,

- prowadzenie rejestru zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,

- prowadzenie rejestru wniosków o udostepnienie materiałów zasobu

- weryfikacja wyników zgłoszonych prac geodezyjnych,

- ewidencjonowanie materiałów zasobu,

- przechowywanie i zabezpieczanie materiałów i zbiorów danych z zasobu,

- wyłączanie i archiwizacja materiałów z zasobu,

-  sporządzanie powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów    i budynków,

2)      koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,

3)      zakładanie osnów szczegółowych,

4)      ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

5)      przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości, opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości.

B. Gospodarka nieruchomościami:

1)  gospodarowanie zasobami Skarbu Państwa i Powiatowym Zasobem Nieruchomości,

2) reprezentowanie Skarbu Państwa i powiatu w sprawach gospodarowania nieruchomościami,

3) podejmowanie rozstrzygnięć w sprawie sprzedaży, zamiany, darowizny, oddawania w zarząd, użytkowanie lub użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu,

4) ustalanie cen nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu oraz opłat rocznych za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd, 

5) aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa oraz powiatu,

6) wywłaszczanie nieruchomości lub ich zwrot właścicielom lub ich następcom prawnym,

7) wydawanie decyzji zezwalających na wejście na grunt w celu przeprowadzenia inwestycji, zajęcie gruntu i ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości,

8) przygotowywanie wniosków w sprawie nabycia mienia na rzecz powiatu,

9) ustalanie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości oraz grunty zajęte pod drogi publiczne,

10)  regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa oraz przekazywanie sprawozdań do Wojewody Mazowieckiego w zakresie wynikającym z przepisów prawa,

11)  sporządzanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa na potrzeby gospodarowania przez Krajowy Zasób Nieruchomości oraz przekazywanie sporządzonych wykazów do wojewody,

12)  wykonywanie praw właścicielskich Skarbu Państwa w stosunku do gruntów pod śródlądowymi wodami stojącymi, znajdującymi się na terenie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa,

13)  ustalanie wysokości odszkodowania za szkody określone w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,

      14) opracowywanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta i przekazywanie ich na koniec każdego półrocza Pełnomocnikowi Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

C.  Ochrona gruntów i gospodarka gruntami:

1) rozpatrywanie wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu w prawo własności,

2) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe stanowiących własność Skarbu Państwa w prawo własności tych gruntów,

3) ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gminne,

4) ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługującego im udziału we wspólnocie,

5)  wyłączenie z produkcji użytków rolnych przeznaczonych na cele nierolnicze,

6)  wydawanie decyzji w sprawie zwrotu działek siedliskowych i dożywotniego użytkowania,

7) scalanie i wymiana gruntów.

D.    Wykonywanie innych zadań należących do właściwości rzeczowej Wydziału wynikających z przepisów:

1)  ustawy dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa,

2)  ustawy z dnia 23 października 1998 r. – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,

3)  ustawy z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa.